Hurtig guide til digitalisering af virksomheder – 3 overordnede tendenser

Indhold

Verden bliver mere og mere digitaliseret og der kommer konstant nye smarte digitale løsninger på analoge problemer. Denne udvikling gør sig også gældende for virksomheder verden over, og der findes efterhånden en lang række muligheder for virksomheder, for at implementere disse, for at skabe værdi. Det kan dog godt være uoverskueligt at blive klog på hvad disse tiltag dækker over. Derfor er her en guide til de 3 hotteste digitale tendenser i erhvervslivet.

ERP systemer

ERP dækker over termerne Enterprise Ressource Planning og er software, der bruges til at integrere og samle alle virksomhedens funktioner et sted. Her er typisk tale om ordrestyring, lagerstyring, salg og indkøb. ERP systemer kan altså håndtere både input i form af kundeoplysninger, og samtidig give output til virksomheden i form af forskellige oplysninger.

ERP systemer har efterhånden været fast inventar i mange virksomheder i en del år, men det er stadig noget som mange har problemer med at få implementeret. Det skyldes at det kræver et enormt arbejde at rykke alle informationer og processer over på en digital platform, der samtidig er kompatibelt med virksomhedens andre software løsninger.

Der findes mange forskellige ERP systemer i dag, men et af de mest brugte er Microsoft Dynamic 365, der verden over bliver brugt af tusindvis af virksomheder. Det er også blevet et yderst anvendt værktøj af det danske erhvervsliv. Du kan følge det danske erhvervsliv på ownr.dk, hvor nemt og effektivt kan få et unikt indblik i mere end 800.000 danske selskaber.

Big Data & BI

I forhold til de input, som kan bruges i et ERP system, så findes der mange måder at indsamle data på. I dag er Big Data management dog blevet mere og mere udbredt. Big Data management er som navnet antyder håndteringen af store mængder data. Denne data genereres når personer surfer på nettet, køber ting via en webshop eller på anden måde interagerer digitalt.

I forhold til virksomheder, så taler man typisk om BI (business intelligence), hvilket grundlæggende er meget det samme som Big Data. Her er der blot tale om data, der genereres og bruges i en erhvervsmæssig sammenhæng. Hvis en kunde eksempelvis interagerer med en virksomheds annonce på en digital platform, så vil dette blive registreret og brugt af virksomheden, til eksempelvis at måle på effekten af deres digitale markedsførings.

Digital Marketing

Før i tiden var virksomheder begrænset til analoge medier, når de skulle reklamere for deres produkter eller brande sig selv. I dag bruges der typisk digital marketing. Her kan virksomhederne, på baggrund af BI (Business Intelligence), opstille specifikke krav til hvem og hvor de vil markedsføre deres produkter og løsninger. På den måde er marketing blevet både markant mere digitalt orienteret, men det kræver en stor indsats at analysere og tilrettelægge kampagner, og samtidigt sørge for, at de når ud til de rigtige personer.

Altså er marketing i dag blot blevet digitaliseret og involverer derfor andre discipliner, sammenlignet med hvordan man gjorde det for 20-30 år siden. Med de mange nye marketing muligheder er der dog også opstået nye problemstillinger, og netop derfor henvender mange virksomheder sig til et digital marketing bureau for at få hjælp til deres markedsføring.

Eftersom det bliver mere og mere normalt at implementere disse i sin virksomhedsstrategi, så er der stor chance for, at man om ganske få år vil blive overrasket over, hvis en virksomhed ikke har implementeret digitale løsninger, som en grundlæggende del af deres forretning.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *